Estrogenová dominance u žen: Co to znamená a jaký má důsledek na ženský život?

26.11.2023

Estrogenová dominance ohrožuje mnoho oblastí ženského života

Estrogenová dominance je přesná jako hodinky vždy 7 až 10 dní před menstruací. Začnete na sobě pociťovat oteklá a každou minutou se zvětšující prsa. Víc nafouklá už snad ani nejde být. Stáváte se prakticky někým jiným, kdo pořád touží po něčem sladkém. Nebo jste možná úzkostná. Stresujete, že máte šílené změny nálad, které obvykle míří na ten nejsnadnější cíl – na muže ve vašem životě.

Estrogen funguje jako životně důležitý hormon v ženském (ale i mužském) těle. Podílí se nejenom na reprodukci, ale také na kognitivním, kostním či kardiovaskulárním zdraví.

Existuje více podob estrogenu a my si dnes rozebereme i ty pro nás nepřirozené a celkově to, co způsobuje nadbytek estrogenu v těle.  

Estrogenová dominance způsobuje mnoho problémů v ženském zdraví
Estrogenová dominance způsobuje mnoho problémů v ženském zdraví

Co znamená estrogenová dominance?

Estrogeny představují skupinu hormonů, které hrají klíčovou roli v ženském reprodukčním systému. Jejich úlohou je řídit menstruační cyklus, podporovat růst prsou a regulovat mnoho dalších aspektů ženského těla. Když se však estrogen u ženy nachází v nadměrném množství, mluvíme o estrogenové dominanci.

Tento stav může být způsoben různými faktory, jako například:

  • Nesprávná strava: Konzumace potravin bohatých na estrogeny, jako jsou sójové produkty, může zvýšit hladinu tohoto hormonu v těle.

  • Hormonální nerovnováha: Poruchy v endokrinním systému mohou vést k nadměrné produkci estrogenů.

  • Znečištění prostředí: Xenoestrogeny v životním prostředí, které napodobují účinky estrogenů, mohou také přispět k estrogenové dominanci.

  • Nadměrný stres: Chronický stres může ovlivnit hormonální rovnováhu v těle, a tedy i vyšší hladinu estrogenů.

  • Chybějící nebo nepravidelná ovulace: Oba tyto scénáře sníží produkci progesteronu, což umožní, aby se estrogen stal dominantním.

  • Zdravotní problémy: Dominance estrogenu se také pojí s následujícími nemocemi – myomy, endometrióza, adenomyóza, fibrocystická prsa, krevní sraženiny, menstruační migrény, ovariální cysty, problémy s plodností, PCOS.

Co jsou xenoestrogeny?

Látky, které mají schopnost napodobovat účinky estrogenů v těle, ačkoliv nejsou přirozenými hormony produkovanými v lidském organismu. Termín „xenoestrogeny“  vychází z řeckého slova „xeno“, což znamená „cizí původ“, a „estrogeny“, tedy, jak již bylo zmíněno, ženské hormony.

Tyto látky mohou pocházet z různých zdrojů, a to jak z přírodního prostředí, tak i z lidské činnosti. Xenoestrogeny mohou ovlivňovat hormonální rovnováhu v těle a přispívat k různým zdravotním problémům, včetně estrogenové dominance.

Některé příklady xenoestrogenů zahrnují:

  • Fytoestrogeny: Rostlinné látky, které mají schopnost působit jako estrogeny v těle. Patří sem například izoflavony obsažené v sójových produktech.

  • Chemikálie v plastech: Bisfenol A (BPA) a jeho varianty se často používají v plastových výrobcích a následně mohou přecházet i do potravy a pitné vody. BPA se považuje za xenoestrogen a bylo prokázáno, že ovlivňuje hormonální systém v těle.

  • Chemikálie ve spotřebním zboží: Některé látky, které se nacházejí v kosmetice a hygienických a čisticích potřebách, také obsahují xenoestrogeny, jako třeba parabeny.

  • Pesticidy a herbicidy: Některé chemikálie používané v zemědělství mají estrogenový účinek. To může ovlivnit lidi, kteří jsou vystaveni těmto látkám při zpracování potravin.

  • Hormonální léčiva u zvířat: Některá zvířata se vyživují hormonálními látkami, aby se zvýšila jejich produktivita. Konzumace masa z těchto zvířat může znamenat vystavování se xenoestrogenům.

Vystavení xenoestrogenům může mít různé dopady na zdraví, včetně potenciálního ovlivnění hormonální rovnováhy a rizika hormonálních poruch. Proto buďte obezřetné na látky, ve kterých se mohou objevovat xenoestrogeny, a snažte se je co nejvíce minimalizovat.


Jak zjistit, že trpíte estrogenovou dominancí?

Zkontrolujte, zda ovulujete. Můžete to zjistit STM metodou. Pokud ji neznáte, nebojte se mě kontaktovat, ráda vám (nejen s ní) pomůžu. Můžete si taky zkusit udělat tento kvíz.

Důsledky estrogenové dominance

Estrogenová dominance může mít různé dopady pro ženské zdraví i život, jako:

  • Nerovnováha menstruačního cyklu: Může způsobit nepravidelnou nebo chybějící menstruaci a těžké menstruační krvácení.

  • PMS: Nesnesitelné příznaky premenstruačního syndromu, jako jsou velké bolesti prsou, podrážděnost a náladovost, nejsou při nadbytku estrogenu ničím zvláštním.

  • Fibroidy: Zvýšené riziko vzniku děložních fibroidů.

  • Endometrióza: Může přispět k rozvoji endometriózy, což znamená bolestivé onemocnění spojené s růstem tkáně děložní sliznice mimo dělohu.

  • Riziko rakoviny prsu a dělohy: Vysoká hladina estrogenů může zvýšit riziko těchto druhů nemocí.

Estrogenová dominance zhoršuje ženské cykly různými způsoby
Estrogenová dominance zhoršuje ženské cykly různými způsoby

Je řešení ibalgin nebo hormonální antikoncepce?

Ženy s estrogenovou dominancí mi takto popisují své emoce týden před menstruací:

„Zdá se mi, že každý měsíc jsem na jeden týden někdo úplně jiný.“

„Když to začne, není žádná aktivita, která by mi zlepšila náladu, prostě musím počkat, než začne menstruace.“

Máte pocit, že měsíc za měsícem se vaše symptomy zhoršují. Víte, že je něco špatně, ale nevíte, co za to může, a tím pádem ani netušíte, jak to začít skutečně řešit. Testy jsou totiž v normě. Tak co s tím, Zdeni?

Možná, že jste už rezignovaly a řekly si, že je to zkrátka váš úděl a musíte to přečkat. Jedná se vlastně jen o 7 dní v měsíci, takže si vezmete prášek a vydržíte to.

To ale není dobrý přístup a už vůbec nepřináší nějaké smysluplné řešení.

Z nějakého důvodu má mnoho žen pocit, že musí trpět. Jste taky toho názoru? Je na čase, aby si ženy uvědomily, že nemusejí u menstruace trpět. Menstruace není od toho, aby nás trápila, ale abychom mohly mít jednou děti.

Taková zajímavost – už jste někdy přemýšlely nad tím, proč my ženy žijeme déle než muži? Jeden z názorů je, že se tak děje díky menstruaci, která nás pravidelně každý měsíc čistí od škodlivin. Já si myslím, že je na tom něco pravdy.

Myslím, že tu pointu chápete správně. Buď trpíte jedním, nebo všemi (možná ještě více) problémy, které jsem popsala, a vsadím se, že kolečko léčení u doktorů už máte za sebou! Byla vám však jen nabídnuta „zázračná“ pilulka na vaše trápení

Téměř 60 % žen užívajících pilulky, je bere z jiných důvodů, než jako antikoncepci.

Problém tkví v tom, že většina žen nechce léčit symptomy HA. Chtějí vědět, co se děje
v jejich tělech, a přejí si odstranit hlavní příčinu. Tyto problémy a příznaky mohou souviset
s něčím, co se nazývá estrogenová dominance . Estrogen je v porovnání s progesteronem příliš vysoký.

Estrogen je prorůstový hormon, a jak víme, příliš mnoho čehokoli nikdy není dobré. Takže tady přichází na řadu progesteron – kompenzuje růstové účinky estrogenu. Cílem je udržet tyto dva hormony ve vzájemném poměru, protože jedině tak funguje vše tak, jak má.

Estrogenová dominance
Estrogenová dominance

Tipy na zvládání estrogenové dominance?

  1. Jezte zdravé tuky! Ano, vaše tělo potřebuje tuk. Pokud nepřijímáte dostatek správných tuků v jídle, ovulace se konat nebude. Žádný tuk = hormonální nerovnováha. Zařaďte do svých jídel denně avokádo, lososa, sardinky, hovězí maso, za studena lisovaný olivový olej, máslo nebo ghí, ořechy a semínka.

  2. Přijímejte dostatek bílkovin. Ženy potřebují více proteinu, než si ve skutečnosti myslí
    (a ne, fakt to z nich neudělá Ramba!). Zaměřte se na dostatek bílkovin v každém jídle. Bílkoviny stabilizují váš krevní cukr, což sníží zánět a podpoří funkci vaječníků.

  3. Jezte co nejvíce biopotravin. Jak už jsem zmiňovala, v mnoha pesticidech používaných
    k postřiku potravin se nachází spousta chemikálií napodobujících estrogen. Biopotraviny jsou proto lepší volbou.

  4. Zařaďte doplňky stravy. Vitamín B6 podporuje funkci vaječníků, produkci zdravého vajíčka a zdravou ovulaci, která produkuje zdravou hladinu progesteronu. Hořčík je úžasný pro detoxikaci jater a podporuje menstruační cyklus nesčetnými způsoby. Doslova nás uklidňuje a také pomáhá uvolnit svaly, včetně našich děložních svalů – to snižuje, někdy dokonce až odstraňuje menstruační křeče.

    Pro kvalitní doplňky navštivte BRAINMARKET a využijte slevu CYKLICNOST10.

  5. Zaměřte se na stresové strategie. Například vylepšete svou ranní rutinu – pokud je telefon první věc, po které po probuzení sáhnete, abyste rychle zkontrolovaly Instagram nebo e-maily, pak se tohle rychle odnaučte! Hned ráno začít s modrým světlem a ještě stresem, který nám Instagram a e-maily vytváří moc nepodpoří nejen vaše hormonální zdraví. Místo toho se probuďte s něčím posilujícím, jako třeba otázkou: „Jak se cítím, vyspala jsem se dobře?“. Nebo si jen říct: „Dobré ráno, Zdeni, dneska bude krásný den.“ Mnohem lepší než se stresovat kvůli cizím lidem!

Bavte se se svými kamarádkami a kamarády. Čas s našimi přáteli ve skutečnosti zvyšuje hladinu oxytocinu, hormonu lásky, pouta a soucitu. To vede k většímu štěstí a naplnění, takže méně stresu.

Pokud Vás estrogenová dominance trápí, nebojte se mě kontaktovat a společně ji můžeme vyřešit!❤️

Závěrem lze říci, že estrogenová dominance představuje stav, který může ovlivnit zdraví žen
a jejich pohodu
. Důležité je si být vědoma těchto potenciálních problémů a snažit se je efektivně řešit. Pokud víte nebo si myslíte, že se jedná o váš problém, ráda vám s ním pomůžu!

Momentálně běží přihlašování do skupinového koučinku na PCOS. I toto nepříjemné onemocnění může souviset s estrogenovou dominancí, neboť způsobuje nerovnováhu hormonů
v ženské těle. Nadbytek androgenů (tedy mužských pohlavních hormonů) ve vaječnících jejich značnou část přeměňuje také na estrogeny, takže vzniká nepoměr oproti progesteronu.

Takže jestli Vás trápí PCOS, neztrácejte čas a rezervujte si své místečko do tohoto vymazleného koučinku, ať se ho konečně zbavíš jednou provždy!



Zdeňka Svobodová

Vím, že čas, který tu máme je velice omezený, a proto jsem se ho rozhodla žít přesně tak, jak si přeji já. Musela jsem se to však naučit. Své know-how teď učím ženy, které si uvědomují, že mohou mít více, ale dělat pro to méně. Ženský cyklus a já budeme Tvou oporou za cestou splněných snů. 

Chceš se o mně dozvědět více? Zde je můj příběh