Meditace 

11.08.2021

„Jsem roztěkaná, dělám milion věcí najednou a nedokážu přestat.“

„Nemůžu si na 10 minut sednout a nic nedělat! Víš kolik toho mám v plánu na celý den?!“

„To bych nezvládla, na nic nemyslet!“

„Prosím Tě, a k čemu Ti to jako je si jen sednout a nic nedělat? Připadá mi to trapné!“


☝️ Tohle, a ještě mnohem více, jsem slyšela, když jsem se bavila se svým okolím
o meditaci. Popravdě řečeno, já na to před pár lety koukala úplně stejně. Nevím přesně, kdy se to ve mně zlomilo, ale vím s jistotou, že s MEDITACÍ rozhodně nepřestanu.

Co je to🧘‍♀ podle Wikipedie?

Meditací se nejčastěji rozumí různé praktiky prohlubování soustředění. Pod pojem meditace řadíme několik činností, z nichž řada je spojována s dosažením změněného stavu vědomí. Cílem meditace je ale zejména kultivace mysli (její zklidnění) a získání nadhledu (ať už ve smyslu lidské existence a vesmíru, nebo osobních záležitostí). Někdy tento pojem označuje i prosté rozumové přemítání a v některých náboženstvích také určité druhy modlitby.

Proč jsem s 🧘‍♀ začala?

Začala jsem hlavně proto, že jsem si chtěla uklidnit mysl. Byla jsem hodně roztěkaná
a pořád jsem měla potřebu něco dělat a myslet na 10 věcí najednou. Ale tenhle styl života mi opravdu vadil a chtěla/potřebovala jsem změnu. Nechtěla jsem být v pasti mých myšlenek a přála jsem si je sama řídit. Proto jsem s praktikováním meditace začala.

Jak meditovat 🧘‍♀💫?

Zvolte si dobu, kdy vám to nejvíce vyhovuje. Doporučuji ráno nebo večer. Najděte si klidné místo. Vezměte si polštář, který si můžete dát pod hýždě, ať se vám pohodlně sedí. Narovnejte se. Nastavte si na mobilu budík, ale vypněte zvuk a nechte na upozornění jen vibrace. Uklidněte se a začněte dýchat. Oči můžou být při prvních 4 nádeších otevřené, ale pak je zavřete. Nádech nosem (hezky do břicha, přes plíce až pod klíční kosti, jak na správný nádech klikni sem) a výdech pusou. Počítejte, při nádechu 1 a při výdechu 2, nádech 3, a výdech 4, až do 10. Vraťte se zpět a opakujete počítání. Myšlenky nechte přicházet, ale neřešte je. Nechtějte je chápat, nechte je, ať si tam hopskají a ony odhopskají zase pryč.

Pro pokročilé

Než začnete s meditací, dejte si nějakou otázku, na kterou hledáte odpověď. Může se stát, že při klidné mysli na odpovědi, či na nové cesty za odpovědí, přijdete. Vaše místo by nemělo být v blízkosti zrcadel a lepší je být otočená na stranu, kde vychází slunce.

Proč s tím mám začít taky?

Podle výzkumu z roku 2011 Sara Lazar a její tým z Harvardské univerzity zjistili, že meditace může zlepšit všímavost a i změnit velikost různých částí mozku! 🤯 Po pouhých osmi týdnech pravidelné meditační praxe se dvě části mozku 🧠 výrazně zvětšily. Jedna, která je zodpovědná za paměť a učení, a další, která se stará o regulaci našich emocí, rozvíjení soucitu a pocitu štěstí. 

Co je ještě zajímavější? Jedna část mozku se ve skutečnosti zmenšila. Ta, která zodpovídá za stres, úzkost a strach. To je slušný důvod proč s meditací začít, ne 🧠🔥?

Výzkum také ukázal, že může trvat až čtyři týdny každodenní praxe, než se změny začnou dít ☝️. Proto to nevzdávejte a vytrvejte!

5 měsíců meditace za mnou – vidím výsledky?

Chtěla jsem psát tento článek, až splním 1 500 minut meditace, abych o změnách mohla napsat opravdu ze svých zkušeností. Popravdě, už jsem chtěla psát po prvních 500 minutách, jelikož jsem už na sobě začala pociťovat změny a nebyly malé. Přesto jsem však vydržela a můžu s klidným svědomím říct, že toto všechno se u mě díky meditační praxi zlepšilo:

  • Lépe se soustředím.
  • Nedělá mi problém pracovat venku (předtím jsem koukala všude možně, jen ne do počítače).
  • Když se praštím, spálím, opařím a nevím co ještě, tolik nelpím na bolesti. Bolest přejde rychleji.
  • Jsem trpělivější.
  • Mám krásný rituál jen sama se sebou a pro sebe.
  • Dostávám skvělé a kreativní nápady.
  • Jsem více odpočatá a klidná.
  • Více cítím vůně kolem sebe. Tenhle bod zní asi zvláštně, ale jen mi to potvrzuje to, co píšu výš -> větší vnímavost.
  • Dostávám odpovědi na své otázky.
  • Krásně se má mysl propojuje s mým tělem a duší.

Jak vidíte meditaci teď? Začnete ji ve svém životě praktikovat také? 

Pochlubte se mi s vašimi výsledky a napište mi!

A pokud chcete zjistit, jak je na tom vaše hormonální zdraví, určitě zkuste tento kvíz☝️!